Vegan

Nu har Liv åkt hem.. Vi hade det mysigt. Liv är ju vegan och mamma tål ju inte mjölk så det var rena himmelriket för henne att komma hit med all mat som hon kunde äta ;-) Jag har testat två nya maträtter i helgen som jag bjöd på. Tänkte dela med mig av recepten. Recepten hittade jag på xveganx.blogg.se. En väldigt fin blogg med bra recept för dig som är vegan.

Lördagsmiddagen bestod av fallafel, qinoa och ratatoille.


Tid: 30 min                                                                  
Portioner: 8-9 st (2 port)
Svårighetsgrad: Enkel

2 ½ dl kokta kikärter
½ dl kokt quinoa
½ dl hackad färsk persilja
½ finhackad chili
1-2 msk vetemjöl
1 vitlöksklyfta (pressad)
Spiskummin
Mald Koriander
Salt

Mosa kikärtorna och blanda ihop med övriga ingredienser. Låt stå 10 min. Forma till bollar och stek i olivolja tills dem fått fin färg.

Söndagslunchen blev nyttiga plättar med hallon.


Tid: ca 15 min + blötläggning av havregryn
Portioner: 10 pättar

1 dl havregryn + 2 dl vatten

Låt havregrynen ligga i blöt över natten. Koka gröt av dem på morgonen.

1 dl vatten
½ dl sojamjöl
½ dl dinkelmjöl eller bovetemjöl
2 msk krossade linfrön
1 tsk bakpulver

Blanda i 1 dl vatten i gröten. Rör ner gröten tillsamms med övriga indredienser i en skål. Stek pättarna. Servera med mosade bär.

Mer av hennes recept hittar ni alltså på xveganx.blogg.se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0