Att ta plats i ett samtal

Läste det här idag. Jag kan absolut behöva öva lite på att ta plats i ett samtal men vissa av de här tipsen tyckte jag var sådär. Man, eller ialla fall inte jag, vill ju inte vara någon som hela tiden måste få prata och synas och höras. Men vissa saker kan man säkert ta till sig om man tycker det är jobbigt att prata.


- Börja med att acceptera den här tanken - "JAG är intressant,
jag har något att säga, jag är värd att lyssna på, jag är härlig!"


- Se till att vara med i samtalen runt omkring dig. Samtal med
brevbäraren genom brevlådan, samtal på bussen om vädret,
samtal i skolan om lunchen, eller samtal mellan dina vänner.


- Börja lägg in meningar och våga avbryta för att säga "det där har
hänt mig också" eller fortsätt samtalet genom att byta vinkel, "ja,
men har ni tänkt på att..." se till att få fokus på något DU vill säga


- Gestikulera mycket, prata med olika tonlägen och våga ha
ögonkontakt. Skratta åt dina egna skämt och våga bjuda in andra
till samtalet, "vad tycker du om det här?". Våga argumentera!


- Känn aldrig att du är ointressant. Många samtal går ut på att just
förstå varför den där limpan som någons mamma köpte inte går att
hitta i butik. Eller att någons pappa brutit lillfingret under bullbaket.
Du behöver inte komma med en historia om när du korsade Atlanten.
Det räcker med att DU är intresserad utav vad DU har att säga.


Tre snabba

- Se till att stå bra till så att folk hör dig om du vill göra ett inlägg
- Va aldrig osäker på din sak. Det du tycker, tycker du, och det är rätt
- Fråga frågor, "hur menar du?" "varför då?" för att få igång ett samtal




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0