En dag på stadsteatern

Idag var jag och mamma och pappa på stadsteaterns 75 års jubbileum. Det var en jättekul dag!
Vi började med att gå en guidad runtur på Lorensbergsteatern. Där var det ganska sunkigt faktiskt.. Inte alls särskilt glamouröst. Musikerna satt typ i ett pyttelitet rum under scenen, skådespelarna åt mat i en gammal källare med jättelågt i tak och massa saker överallt. Det var inte riktigt som man trodde.


Just nu spelas the prosucers på Lorensbergsteatern.

Vi såg lite byråer med "Pernillas låda" och "Magnus låda" och sånt där. Men skådespelarna syndes inte till.. 

Sen var vi och kollade på stadsteaterns utställning med lite scenkostymer. Jätteavancerade och med massor av detaljer. Man fick prova några också. Det gjorde jag såklart ;-) 

Det bästa av allt var ändå rundturen runt hela teatern. Vi hade en bra guide och man fick verkligen en inblick om hur det var att jobba där. Vi var hos alla som jobbar där. Jag tycker kostymörerna var roligt tror jag. Jag skulle verkligen kunna tänka mig att ha deras jobb. Man måste vara väldigt kreativ och begåvad på sitt ämne. De hade en jättefin atelje och visade oss skisser och halvfärdiga kostymer. Vi gick vidare till de som färgar tyg och sånt, perukmakare, sminköser, tapetserare och de som snickrar kulliser. Vi fick smygtitta lite när de repeterade på stora scenen också. Alla var så trevliga och visade och pratade massa. 

Vår guide jobbade till vardags i receptionen och hon sa att det ringde folk varje dag och sökte jobb dit. Det förstår jag verkligen. Det ska jag också göra när jag slutat skolan.. :-) 

 
Stadsteatern


Kommentarer
Postat av: Takai ♥

svar;

så trevligt! ^_^ <3

tack så jättemycket, hihi.

2009-10-03 @ 20:26:43
URL: http://takai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0